کانون های توسعه کانون های توسعه

کانون های توسعه

شنبه, 09 آذر 1398 ساعت 13:18
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تغییر و توسعه وقتی اتفاق می افتد که هر شخص یا هر سازمانی خود بدنبال آن تغییر و توسعه باشد. زندگی شخصی و کاری هر یک از ما، با توجه به محیط پیرامونی آن هر لحظه دستخوش تغییرات خاصی است که نیاز به تفکر آینده نگر(تفکر استراتژیک) با برنامه ریزی استراتژیک دارد، این توانایی همان هوش استراتژیک است.


یک دورهمی تخصصی با چاشنی انتقال تجربه و تحلیل رفتار متقابل به ما می آموزد که ئبرای ادامه فعالیت و رشد فردی و سازمانی ، با چه تفکر و قدرتی در مسیر تعالی گام برداریم. ما در کانون های توسعه به تناسب هر سرفصل با شیوه های جذاب و کاربردی به توسعه فردی و سازمانی کمک می کنیم. دیگر روزگار یادگیری کلاسی و فراگرفتن موضوعات اینچنینی به پایان رسیده است. نشست ها و سمینارهای توسعه ای در کمپ های گردشگری ضمن ایجاد محیطی فرحبخش در دل طبیعت ، علاقه مندان را به سمت آموزش های مهارتی و دانشی سوق می دهد.
شما در مراکز ارزیابی از توانایی ها و پتانسیل های واقعی خود آگاه خواهید شد و اگر بدنبال تغییر و تحول خود وسازمان خودتان هستید می توانید در بازی های فردی و مدیریتی با یک برنامه ریزی توسعه فردی و سازمانی به سمت توانمندسازی پیش بروید.
توسعه فردی:
اکثر افراد وقتی با کلمه توسعه فردی روبرو می شوند اولین ذهنیت انان دستیابی به پیشرفت در کسب و کار و کسب درامد بالا می باشد که این فکر هم مهم و هم درست است. تصور کنید که بعنوان کارمند در شرکتی مشغول فعالیت هستید آیا شما حاضرید که در کل سی سال خدمت کاری در یک جایگاه شغلی فعالیت نماید؟ یا به فکر توسعه جایگاه شغلی خود هستید. برنامه توسعه فردی (Individual Development Plan) سرمایه گذاری در یک راه وروش فردی است که هر شخص می تواند با توجه به اهداف، آرمان ها و توقعات خودش از زندگی شخصی و شغلی به شناسایی استعدادها ، مهارت هاو توانائی های ناشناخته خودش پی ببرد و به آنها با یک برنامه منظم و راهبردی به صورت پایدار و مستمر دست پیدا کند.
توسعه فردی در سه زمینه جسمی، ذهنی و روحی –روانی کسب می گردد. کسب مهارت های ورزشی ، رعایت تغذیه و خواب مناسب از جمله فعالیت هایی است که در جنبه توسعه جسمی هر فرد قرار می گیرد تقویت مهارت های یادگیری از جمله تمرکر، حل مسئله، مهارت های دیجیتال و ارتباطی و همچنین مباحث مربوط به بالا بردن اعتماد به نفس ، مدیریت استرس و ایجاد تفکرات مثبت و افزایش انگیزش و ارتباطات از جمله مهارت های توسعه فردی در زمینه ذهنی می باشد. از منظر روحی و روانی توسعه فردی در قالب مواردی همجون حفظ اخلاقیات خانوادگی و در کنار خانواده بودن و امور روانشناختی که به بهداشت روان کمک کند، یاد می کنند
برنامه توسعه فردی (Personal Development Plan)
برنامه توسعه فردی که به اختصار به آن PDP می‌گویند؛ یک برنامه‌ توسعه منظم و هدف دار است، که هرشخصی به‌وسیله آن خود را ارزیابی می‌کند و برای آینده، اهداف شخصی، تحصیلی و کاری خود برنامه‌ریزی می کند و در مسیر رشد و تعالی و برای رسیدن به اهداف خود حرکت ‌کند
یک برنامه توسعه فردی شامل موارد زیر است:
۱- شناسایی استعدادها و مهارت‌های فردی موجود و نقاط ضعف و قوت
۲- مشخص کردن وضعیت مطلوب و تعیین هدف برای رسیدن به آن
۳- تهیه نقشه راه برای رسیدن به اهداف مورد نظر
۴- نظارت مستمر و ارزیابی نقشه راه تهیه شده
۵- ثبت کردن فعالیت های اتفاق افتاده در مسیر پیموده شده
۶- زمان‌بندی مسیر حرکت
توسعه سازمانی(Organizational Development)
به کارگیری سیستماتیک از دانش علوم رفتاری برای توسعه یک برنامه ریزی استراتژیک سازمان با تمرکز بر ساختار، فرایندها و استراتژی های سازمان که در نهایت منجر به اثربخشی بالا در سازمان گردد را توسعه سازمانی می نامند.

آموزش و مشاوره:
در دنیای کسب و کار کاملا متغییر امروزی ، صرفا با دورههای آموزشی آکادمیک و اندوخته های محدود تجربی شخصی نمی توان پاسخگوی حل مسائل سازمانی بود. سازمان های امروزی نیاز به مدیران و رهبران چن بعدی و همه جانبه نگر دارند که با تفکر استراتژیک و در نهایت توانایی هوش استراتژیک بتوانند علاوه بر افزایش توانایی فردی به توانایی سازمانی نیز کمک نمایند.
آکادمی هوش استراتژیک با بهره گیری از سال ها تجربه آموزشی – پژوهشی و مهارت های تغییر و تحول فردی و سازمانی در نقش مدرس(Lecturer) ، مربی(Coach) و منتور(Mentor) با دیدگاه یادگیری گراLearning) (Oriented به دنبال به فعلیت درآوردن خواست ها و آرمان های شما می باشد.
مربیگری(Coaching):
کوچینگ روندی است که جهت بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه ای، اجتماعی و حتی عاطفی کار می‌کند، به این معنی که در بسیاری از زمینه‌های زندگی، برای پیشرفت و ارتقاء عملکرد می‌توان از کوچینگ کمک گرفت. تمرکز کوچینگ به جای گذشته بر حال و آینده (نزدیک) فرد است و به کنکاش و رفع مسائل و مشکلات گذشته نمی‌پردازند. باور کوچینگ بر این است که افراد بهترین مسیر را خودشان می‌توانند تشخیص دهند و غالبا پاسخ مشکلات افراد، نزد خود آنها است. از این رو در پروسه کوچینگ انتخاب‌کننده و پیش برنده جلسه خود مراجعه‌کننده است و کوچ او فقط نقش یک تسهیلگر را بازی می‌کند.
منتورینگ(Mentoring):
فرایند اتنقال دانش و تجربه از فردی کارشناس و با تجربه به فردی کم تجربه را فرایند منتورنگ می نامند. ویژگی‎های منتورینگ بهینه از نظر انجمن روان‌شناسی امریکا به این صورت است: توانایی و تمایل به
• ارزش قائل شدن برای فرد
• ایجاد کردن اعتماد و احترام دو جانبه
• رازداری
• گوش دادن به آنچه گفته می‌شود و نحوه‌ی گفتن آن
• کمک کردن به فرد به طوری که خودش مسیر را پیدا کند، نه اینکه مسیر به او نشان داده شود
تفاوت کوچینگ و منتورینگ:
قابل درک است که فرض کنیم کوچینگ و منتورینگ یکی هستند اما اینگونه نیست هر دو در نهایت منجر به بهبود عملکرد افراد می‌شوند منتهی این کار را به شیوه‌های مختلفی انجام می‌دهند و هر کدام بر جنبه ی خاصی تمرکز می‌نمایند. در این مقاله به بیان تفاوت این دو میپردازیم:
• تفاوت اول
منتورینگ نیاز به دانش و تجربه دارد.
کوچینگ نیاز به دانش خاصی ندارد.
• تفاوت دوم
منتورینگ یک رابطه بلند مدت است.
کوچینگ یک رابطه کوتاه مدت است.
• تفاوت سوم
منتورینگ عملکرد توسعه ای است.
کوچینگ عملکرد اجرایی است.
• تفاوت چهارم
منتورینگ نیاز به طراحی دارد.
کوچینگ نیاز به طراحی ندارد.
چه موقع از کوچینگ استفاده میشود؟
هنگامی که یک شرکت در حال تلاش برای توسعه کارکنان خود در زمینه های خاص است.
هنگامی که یک شرکت کارکنان با استعدادی دارد که در آن حد مورد انتظار نیستند.
هنگامی که سیستم جدیدی وارد شرکت میشود.
هنگامی که یک گروه کوچک از کارمندان یک شرکت نیازمند به بالا بردن شایستگی خود در زمینه خاص دارند
چه موقع از منتورینگ استفاده میشود؟
هنگامی که یک شرکت به دنبال توسعه رهبران و استعدادهای خود به عنوان بخشی از برنامه ریزی جانشینی است.
هنگامی که یک شرکت در تلاش برای توسعه کارکنان متنوع خود برای حذف موانع موفقیت است.
هنگامی که یک شرکت به دنبال توسعه کاملتر کارکنان خود برای به دست آوردن صلاحیت یا مهارت های خاص است.
هنگامی که یک شرکت تلاش می کند تا تخصص و تجربه داخلی خود را در کارکنان تازه وارد و نسل های آینده به وجود آورد.
منبع : management-mentors

خواندن 1326 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید
(*)
لطفا نام خود را وارد کنید
(*)
شماره تماس خود را وارد کنید
(*)
ورودی نا معتبر